magazyn-gaz

Perspektywy rozwoju alternatywnych dostaw gazu dla Polski!

Jednym z mocno odświeżanych i bardzo kontrowersyjnych tematów są echa umów międzynarodowych zawartych za kadencji poprzedniego rządu dotyczących dostaw gazu do Polski z Federacji Rosyjskiej. Jedna z najdroższych na świecie umów gazowych przekłada się na codzienne życie wielu Polaków – przede wszystkim na koszty gotowania, poruszania się samochodami LPG oraz ogrzewania budynków.

Czy istnieją realne możliwości uniezależnienia się od Federacji Rosyjskiej, jako monopolisty w zakresie dostaw błękitnego paliwa? Tak, ale najpierw stworzyć trzeba odpowiednią infrastrukturę, która sprawi że magazynowanie gazu płynnego będzie bezpieczne, wydajne i niedrogie.

Skąd taka potrzeba?

Cóż, parcie na to aby rozwijać w Polsce system gazoportów i wdrożyć nowoczesne magazynowanie butanu wynika z kosztów paliwa oraz zagrożenia interesów strategicznych w kontekście uzależnienia od wschodnich dostawców gazu. Dywersyfikacja źródeł pozyskiwania płynnego gazu do Polski, głównie poprzez transport z USA, Kataru oraz innych krajów Zatoki Perskiej ma istotnie zabezpieczyć interesy Państwa i obywateli w zakresie strategicznych surowców. Dywersyfikacja dostaw i pozyskiwanie gazu w niższych cenach umożliwi również wspieranie polskiego przemysłu, który bardzo intensywnie wykorzystuje gaz ziemny do produkcji. W okolicach pomorskich gazoportów rozwijana jest sieć gigantycznych centrów logistycznych, które mają ułatwić znacząco magazynowanie propanu, butanu oraz innych węglowodorów krótkołańcuchowych.

Jaka infrastruktura jest potrzebna w Polsce?

Żeby magazynowanie gazu płynnego mogło być wystarczające i umożliwiać stałe dostawy paliwa do sieci dystrybucyjnych konieczne jest stworzenie sieci specjalnych, wielkopowierzchniowych magazynów skroplonego gazu, który mógłby być bezpiecznie dostarczany do nich z tankowców przewożących gaz w postaci płynnej. Magazynowanie butanu i innych gazów ma również być skutecznym awaryjnym źródłem paliwa, w razie wystąpienia deficytów w zakresie dostaw z Federacji Rosyjskiej, do czego może dojść z różnych przyczyn – głównie geopolitycznych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *